Із 1 травня українські автозаправки почали продавати нове пальне – бензин з домішками біоетанолу. Його введення пов’язане як із екологічними цілями, так і з євроінтеграційними зобов’язаннями України. Водночас експерти попереджають про низку потенційних ризиків, які можуть супроводжувати нововведення.
Що змінюється для українських водіїв
Згідно з чинними правилами, з 1 травня 2025 року всі українські АЗС зобов’язані продавати бензин з вмістом біоетанолу щонайменше 5%. Виняток становлять лише марки з октановим числом 98 і вище, а також паливо, що призначене для потреб Міноборони та Держрезерву.
Біоетанол – це спирт, який виробляють із сільськогосподарської сировини. Його домішування в бензин має зменшити шкідливі викиди, посилити енергонезалежність України й дати нові можливості аграрному сектору.
Європейський та світовий досвід
Україна наслідує практику багатьох країн, де біоетанол давно став частиною повсякденної автомобільної культури. У США, ЄС, Бразилії, а також сусідніх країнах – Польщі, Словаччині та Румунії – спирт додають до пального вже роками. У Бразилії, наприклад, частка біоетанолу у бензині іноді сягає 80%.
Звідки надходитиме біопальне
Поки що готовий бензин з біоетанолом імпортуватимуть із Європи. У майбутньому ж, як прогнозують у галузі, Україна зможе самостійно виготовляти біопальне, додаючи етанол власного виробництва до бензинів з ЄС. Наразі багато мереж АЗС вже уклали відповідні контракти з європейськими нафтопереробними заводами.
Потенційні ризики й проблеми
Найбільший виклик пов’язаний із властивостями біоетанолу – він легко вбирає воду. Навіть мінімальні залишки вологи або бруду у бензовозах чи резервуарах можуть зіпсувати пальне. Це може викликати розшарування суміші та втрату її експлуатаційних характеристик.
Тож експерти радять заправлятися лише на великих і перевірених мережах АЗС, які мали змогу підготувати інфраструктуру до переходу. Ще одна проблема – наразі в Україні не передбачено механізмів контролю за дотриманням нових вимог. За словами Держекоінспекції, форма протоколу про порушення ще не затверджена, а отже, штрафувати за порушення норм щодо вмісту біоетанолу поки що не можуть.
Як зміниться вартість
Ціна на бензин може дещо зрости. Європейські НПЗ виготовляють переважно бензин з 10% біоетанолу, тож виробництво спеціальної 5-відсоткової версії для України обійдеться дорожче – це додаткові 15–25 доларів за тонну. У перерахунку на літр це приблизно 50–80 копійок. Втім, з огляду на падіння світових цін на нафту, експерти прогнозують загальне здешевлення пального до літа, тож українські водії можуть навіть не відчути різниці.
У перспективі власне виробництво біоетанолу в Україні здатне знизити вартість пального. У 2024 році наша держава вже експортувала 99 тисяч тонн етанолу до ЄС, з якого тепер виготовляють бензин, що постачають назад в Україну.